حسابداری ، سرمایه گذاری و کارآفرینی

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 63
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 7

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 84
:: باردید دیروز : 4
:: بازدید هفته : 179
:: بازدید ماه : 176
:: بازدید سال : 946
:: بازدید کلی : 72530
نویسنده : علیرضا زنگی آبادی
یک شنبه 16 تير 1392

صادرات کود ورمی کمپوست هیچگونه منع قانونی نداشته و مشمول عوارض صادراتی نیز نمی باشد برای صادرات کالای موردنظر اخذ مجوز از سازمان ملی استاندارد ایران الزامی است و می توان با دریافت جواز از جهاد کشاورزی و ثبت شرکت و دریافت یک برند محصول خود را به کشورهایی چون مالزی، پاکستان و افغانستان و ارمنستان صادر کنید چرا که قیمت تمام شده ی شما بسیار پایین تر از قیمت های جهانی و حتی کشورهای همسایه خواهد شد.


:: بازدید از این مطلب : 451
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : علیرضا زنگی آبادی
یک شنبه 16 تير 1392

بااین خدمت جدید به علاقه مندان تولید ورمی کمپوست سبب برطرف کردن نگرانی های افراد مبتدی درعرصه تولید به شکل گام به گام شده است.به این شکل که افراد متقاضی می توانند یک پشته یا بیشترازکودوکرم را خریداری کرده ودریکی ازفارم های ما نگهداری نمایند وباشرکت درتمامی مراحل ورمی کمپوست هم مشارکت داشته وهم ازنزدیک آموزش عملی ببینند وپس ازدوره ای 2.5 یا 3یا4 ماهه پشته خودراکه از لحاظ قیمتی دوبرابر سرمایه اولیه شده است را  به فارم خودانتقال دهند.


:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : علیرضا زنگی آبادی
یک شنبه 16 تير 1392

 

تولید کود کمپوست از زباله‌های خانگی، بحثی است که اولین بار بیش از دو دهه پیش در کشورهای اروپایی و آمریکایی مطرح شد مردم آموختند با این روش نه تنها می‌توانند از حجم زباله‌های تولید شده شهری بکاهند، بلکه کود مورد نیاز برای پرورش گیاهان خانگی را نیز بی‌هیچ هزینه‌ای تامین ‌کنند خودتان با استفاده از زباله‌های خانگی‌تان می‌توانید کودی ارزشمند و گیاهی برای گیاهانتان تولید کنید.

شروع تولید ورمی کمپوست در منزل بسیار راحت می باشد. برای شروع کار متناسب با نوع منزل مسکونی و امکانات و فضای فیزیکی ان روشهای ساده وجود دارد. در هر حال مراحل زیر برای شروع کار با یک جعبه به شرح زیر انجام می شود :

یک عدد جعبه پلاستیکی تهیه نمود طول اضلاع این جعبه نیز بهتر است از 50 سانتی‌متر بیشتر نباشد و عمق آنها نیز تا 30 سانتی‌متر در نظر گرفته شود برای ایجاد تهویه و زهکشی چند سوراخ در کف محفظه مذکور ایجاد کنیدو برای جمع‌آوری هر نوع رطوبتی که ممکن است از محفظه خارج شود یک سینی پلاستیکی در زیر آن قرار دهید. همچنین ایجاد سوراخ در دیواره‌های بالایی محفظه، اکسیژن کرمها را تامین کرده و از ایجاد بو در محفظه جلوگیری می‌نماید. کف بستر را با خرده‌های روزنامه، برگ‌های خردشده، کاه و کلش گندم بپوشانید.از آنجایی که کرمها به فعالیت در تاریکی علاقه دارند، در صورت امکان روی جعبه را با هدف جلوگیری از ورود نور به روی بستر با پارچه مشکی رنگ (یا موادی مثل کاه یا کلش گندم) بپوشانید تا کرم ها در زیر پارچه با آرامش حرکت کنند و محفظه را در جایی که دمای آن بین ۱۲ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است قرار دهید.

مقدار ۵۰۰ عدد کرم خاکی از گونه ایزینیا فتیدا را که با بستر قبلی مخلوط می باشد داخل جعبه و در داخل توده قرار دهید.

کرم‌های خاکی تولیدکننده کود زباله‌هایی چون پوست خربزه و هندوانه، هویج، چای‌های کیسه‌ای، هسته سیب، پوست موز و تقریبا هر چیز طبیعی دیگری که در آشپزخانه به کار می‌رود را می‌‌خورند اما قادر به هضم موادی چون فلزات، شیشه، پلاستیک و جسد جانوران نیستند البته موادی چون گوشت و مواد گوشتی، مواد لبنی و مواد چرب مثل سس سالاد و کره بادام‌ زمینی برای تولید کود دردسرآفرین هستند ضایعات گوشت در کمپوست باعث ایجاد بوی بد و جذب حشرات موذی می‌شود. پوست تخم مرغ هم ماده اولیه خوبی برای کود کمپوست است اما به کندی تجزیه می‌شود.ضمنا پوست مرکبات یا استفاده نگردد و یا کم استفاده شود زیرا علاوه بر اینکه استفاده زیاد آن محیط زیست کرم ها را اسیدی می نماید باعث ترش شدن وجذب حشرات می شود البته این که می‌گوییم آنها همه چیز را می‌بلعند به این معنا نیست که هر مقدار زباله با هر ابعادی را جلویشان بریزیم. این کرم‌ها از آنجایی که دندان ندارند و غذا را قورت می‌دهند پس باید قبل از ریختن زباله‌ها در ظرف نگهداری‌شان آنها را کاملا ریز کنیم ودرروی بستر پخش کنید و یا در صورت عدم خرد کردن آنها موارد را در روی بستر پهن نمائید این کار سرعت تولید کود را نیز افزایش می‌دهد کمپوست نیازمند نسبت مناسبی از مواد غنی از کربن یا "قهوه‌ای" و مواد غنی از نیتروژن یا "سبز" است مواد قهوه‌ای به موادی چون چوب و برگ خشک، نی و برگ‌های سوزنی کاج گویند و مواد سبز شامل مواد طبیعی با رنگ سبز و تازه مثل علف تازه و اغلب مواد زائد آشپزخانه‌ها است حواستان باشد که زباله‌های خانگی جزو مواد "سبز" هستند، در نتیجه هر بار که مقداری زباله آشپزخانه‌ای به سطلتان اضافه می‌کنید، روی آن را با حدود 20 سانتی‌متر از مواد "قهوه‌ای" مثل برگ‌های خشک، بپوشانید. برای اینکه کودتان با سرعت بیشتری تولید شود مخلوط کردن مواد مختلف از این دست می‌تواند کودهای کمپوستی با درصدهای متفاوتی از مواد مغنی تولید تولید مغذی‌ترین کمپوست بیشتر به یک هنر شباهت دارد که از لابه‌لای تجربه فراوان بیرون می‌آید تا علم صرف.

اگر حجم کربن در مواد اولیه زیاد باشد سبب می‌شود که تجزیه مواد به کندی انجام شود و در نتیجه تولید کود مدت زمان بیشتری ببرد. وجود مقادیر زیاد نیتروژن در مواد اولیه هم سبب می‌شود بوی کود زیاد باشد برگ‌ها بخش زیادی از زباله‌های حیاط‌ها و باغ‌ها را تشکیل می‌دهند. برای تولید کود کمپوست خوب در خانه که به کار نگهداری گل‌های گلدانی‌تان بیاید، می‌توانید از مقادیری از برگ‌های ریخته شده در پارک نزدیک خانه‌تان استفاده کنید

آبپاشی منظم روزانه یکبار به میزان یک لیتر در هر روز( ترجیحا به صورت مه پاش) را فراموش نکنید.

سعی شود زباله ها بیش از نیاز کرم ها نباشد. چرا که  باعث کپک زدن و یا ترشیدن مواد غذایی گردیده و علاوه بر بوی نامطبوع  باعث جمع شدن سایر حشرات در اطراف جعبه می گردد که مخل آسایش شما می گردد.

اگر تمام این شرایط به خوبی مهیا شود هر کرم به طور متوسط روزانه نصف وزن بدنش کود تولید می‌کند.

زمان مورد نیاز برای تولید کمپوست کاملا به نسبت مواد اولیه شما و شرایط محیطی بستگی دارد، اما می‌توانید از روی شرایط ظاهری کود، پی ببرید که آماده است یا نه. کود کامپوست نهایی به رنگ قهوه‌ای تیره است و بوی خاک می‌دهد. اغلب در آن بخش‌هایی از برگ که تجزیه نشده است، دیده می‌شود.

بعد از گذشت سه ماه تمام مواد داخل جعبه به ورمی کمپوست تبدیل گردیده و شما باید ۲ کار را انجام دهید. ۱- کرم ها را جدا کرده و جعبه جدید درست کنید و کرم های داخل جعبه قبلی را به حداقل ۳ جعبه با همان مشخصات افزایش دهید. ۲- جعبه فاقد مواد غذایی برای کرم ها می باشد و محیط مناسبی برای ادامه زندگی آنها نیست. لذا بایستی مرتبا به  آنها غذا بدهید. در غیر اینصورت رشد و تکثیر آنها کاهش یافته کرم ها لاغر و کوچک می شوند و حتی تعداد آنها کاهش می یابد.این کود سرشار از عناصر غذایی قابل جذب برای گیاهان و دارای انواع ویتامین‌ها، آنزیم‌های مختلف و هورمون‌های محرک رشد گیاهان است.


:: موضوعات مرتبط: کتابها و مطالب آموزشی ورمی کمپوست , ,
:: برچسب‌ها: دانلود طرح توجیهی تولید ورمی کمپوست , ورمی کمپوست , دانلود طرح توجیهی , طرح توجیهی , دانلود کتاب تولید ورمی کمپوست , لینک دانلود رایگان , تولید ورمی کمپوست , ورمی کمپوست , ورمی کمپوست در منزل ,
:: بازدید از این مطلب : 307
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا زنگی آبادی
جمعه 14 تير 1392

 

الف) هوادهی :

معمولا با افزودن برخی از انواع عناصر حجیم ( کاه ، علف های هرز بدون بذر) با ایجاد خلل و فرج باعث انجام عمل هوادهی  به صورت طبیعی می شود . اگر توده کود در اثر وزن خودش نشست کرده و فشرده شود ، می توان با زیر رو کردن توده ، عمل هوادهی را انجام داد.تقریبا هر ۲ یا ۳ هفته یکبار ، چند اینچ بالایی بستر می بایست به آرامی به هم زده شود تا گازهای انبار شده ، اجازه فرار یابند.  این کار باعث جلوگیری از متراکم شدن بیش از اندازه بستر نیز می شود.ترجیحا جهت تلفات ندادن از ۴ شاخ که در دامداری ها استفاده می شود استفاده کنید.

 ب) رطوبت :محتویات توده باید مرطوب نگه داشته شوند ولی نباید اشباع شود ، چرا که باعث خفگی کرم ها می گردد . در مناطق گرم در فصل تابستان برای جلوگیری از خشک شدن توده ، استفاده از پوشش های حصیری مفید است.

ج)  دما :دمای مورد نیاز برای بدست آوردن نتیجه مطلوب در فرآیند کمپوست سازی ( ۳۰-۲۰) درجه سانتیگراد می باشد. هرچند بقای کرم های خاکی در دماهای پائین تر از این مقدار و بالاتر از ۴۸ درجه نیز امکان پذیر است با وجود آنکه افزایش دما ، موحب بالا رفتن سرعت تجزیه می شود گرما دادن توده ها برای تجزیه بیشتر، درست  نیست . کرم ها در برابر تغییرات شدید دمایی در یک فاصله زمانی کوتاه ، مقاومت چندانی از خود نشان نمی دهند.

د ) ظرف :شکل و اندازه ظرف ورمی کمپوست، بسته به شرایط به مقدار زائداتی که به کمپوست تبدیل می شوند و تعداد کرمهایی که کشت می دهیم ارتباط دارد. به طور متوسط ۲۰۰۰ کرم بالغ می توانند در ظرفی با ابعاد یک متر نگهداری شوند و قادر خواهند بود تقریبا ۲۰۰ کیلوگرم  زائدات را در هر ماه به ورمی کمپوست تبدیل نمایند. جنس ظرف ها می تواند از جنس چوب پرداخت نشده غیر آروماتیک یا پلاستیک باشد . اگر محیط پرورش کرم بیرون از خانه باشد ، استفاده از ظرف های چوبی جهت حفظ درجه حرارت مناسب بهتر است .

 ه) مواد بستر ( Bedding Material ) : گاهی اوقات جهت تغذیه بهتر کرم ها از یک لایه قابل تجزیه زیستی استفاده می شود . مراد بستر  ممکن است از روزنامه غیر براق پاره شده ، کاغذ کامپیوتر ،مقوا ، برگهای خرد شده ، کاه ، علف خشک یا گیاهان مرده ، خاک اره خزه پوسیده یا کمپوست تشکیل شده باشد.


:: موضوعات مرتبط: کتابها و مطالب آموزشی ورمی کمپوست , ,
:: برچسب‌ها: دانلود طرح توجیهی تولید ورمی کمپوست , ورمی کمپوست , دانلود طرح توجیهی , طرح توجیهی , دانلود کتاب تولید ورمی کمپوست , لینک دانلود رایگان , تولید ورمی کمپوست , ورمی کمپوست ,
:: بازدید از این مطلب : 329
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : علیرضا زنگی آبادی
جمعه 14 تير 1392

 

دانلود فیلم آموزش تولید ورمی کمپوست شماره ۱

 

 

دانلود فیلم آموزش تولید ورمی کمپوست

 


:: موضوعات مرتبط: کتابها و مطالب آموزشی ورمی کمپوست , ,
:: برچسب‌ها: دانلود فیلم آموزش تولید ورمی کمپوست ,
:: بازدید از این مطلب : 399
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : علیرضا زنگی آبادی
جمعه 14 تير 1392

مقایسه کودهای آلی فرآوری شده و تازه (فراوری نشده) با کودهای شیمیایی

 

 

ردیف شیمیایی   آلی فرآورده شده(ورمی کمپوست)
       
۱ چون غالبا تک عنصری بوده لذا مواد موجود در آن انتخابی بوده و در نتیجه بدلیل فقدان برخی از عناصر به کمبودهائی نیز منجر میشوند.   دارای تمام مواد غذایی مورد نیاز گیاه میباشد. و میزان مواد ارگانیکی خاک را افزایش میدهد.
۲ حیات موجودات خاک را مختل میکند.   غذای مورد نیاز موجودات خاک را تامین میکند.
۳ به راحتی آبشویی میشوند.   در برابر آبشویی مقاومت بالایی دارند.
۴ گیاه زمان بسیار اندکی برای بهره برداری از آن را دارد.   مواد غذایی را بطور پیوسته در طول مدت زمان آزاد میکند.
۵ بدلیل وجود اثرات کوتاه مدت نه تنها کمکی به جبران کمبودهای خاک در دراز مدت و سالهای آتی نخواهد داشت بلکه بعضا به دلیل برخی مسائل جوی از جمله بارشهای پیشبینی نشده و تصعید و غیره …… در همان سال هم مورد استفاده گیاه قرار نمیگیرد و این یعنی ضرر اقتصادی برای کشاورز و دولت که برای کودها یارانه میدهد.   اثرات داراز مدت و تدریجی باعث میشود استفاده کننده در شرایط بد جوی نگران عدم دسترسی گیاه به موادمغذی نباشد و بخشی از آن برای سال بعد در خاک ذخیره شود.
۶ سالم نبودن و بی کیفیت بودن محصول نهایی بدلیل کمبود عناصر غذایی و بالا بودن حد مجاز مواد شیمیایی وعناصر مضر و فلزات سنگین    
۷ موجب تغییر بافت خاک می شوند    
۸ تغییر PH خاک به سمت قلیایی را موجب شده در نتیجه شرایط جذب را منفی می کنند.    
۹ موجب بالا بردن EC آب آبیاری شده شور کردن آب و خاک را در پی خواهند داشت.    

:: موضوعات مرتبط: کتابها و مطالب آموزشی ورمی کمپوست , ,
:: برچسب‌ها: کودهای آلی , مقایسه کودهای آلی , ,
:: بازدید از این مطلب : 334
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا زنگی آبادی
جمعه 14 تير 1392

 

ورمی کمپوست ماده ای با ساختمان مناسب شبیه پیت با تخلخل زیاد، تهویه، زهکشی و ظرفیت نگهداری آب بالا و همچنین وزن مخصوص ظاهری کم است. بیشترین پاسخ عملکرد، زمانی حاصل میشود که ورمیکمپوست تنها 10درصد ازکل حجم گلدان ها را تشکیل دهد و افزایش بیشتر ورمیکمپوست (40 درصد یا بالاتر) اثر منفی بر روی تمام شاخصهای از خود نشان داد .. میزان ترکیبات هوموسی در ورمی کمپوست ٤٠ الی ٦٠ درصد بیشتر از کمپوست است. کاهش زیست فراهمی(Bioavailibility) فلزات سنگین و حضور ترکیبات شبه هورمونی که سرعت رشد گیاهان را افزایش می دهند از دیگر مزایای ورمی کمپوست بشمار می رود. با وجود اینکه مقدار کل برخی از فلزات سنگین مانند مس و روی در ورمیکمپوست در اثر خروج کربن در هنگام تجزیه مواد افزایش می یابد ولی زیست فراهمی آنها کاهش م ییابد. ورمی کمپوست از لحاظ عناصر غذایی متعادل بوده و میتواند به عنوان کود کامل بصورت گرانوله مصرف شود.

نتایج بررسی بیش از ده ها مقاله از تاثیرات کود ارگانیک ورمی کمپوست برروی درختچه های زینتی وگلدان های آپارتمانی مانند: آهار،پتوس،داوودی،بابونه آلمانی،بنفشه آفریقایی،گل همیشه بهار و ...

تأثیر بهتر این کود نسبت به سایر کودها در پارامترهای اندازه گیری شده شامل تعداد برگ جوانه زده ، وزن ترگل، وزن خشک ریشه ، اندامهای هوایی ارتفاع ساقه ،سطح برگ ،طول عمر گل ومقدار کلروفیل ، درصد اسانس وگلدهی سریعتر را به همراه داشت .


:: موضوعات مرتبط: کتابها و مطالب آموزشی ورمی کمپوست , ,
:: برچسب‌ها: شرح آنالیز کود ورمی کمپوست , آنالیز کود , ورمی کمپوست , تاثیر کود ورمی کمپوست برسبزیجات , بهترین کود برای گل ودرختچه های زینتی ,
:: بازدید از این مطلب : 599
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا زنگی آبادی
جمعه 14 تير 1392

ریحان و مرزه

نتایج نشان داد بیشترین وزن خشک و تر بوته، سطح برگ، تعداد شاخه های فرعی، تعداد برگ و ارتفاع گیاه ریحان مربوط در تیمار 50 درصد ورمی کمپوست حاصل شد که با تیمار 40 درصد اختلاف معنی داری نداشت. درگیاه مرزه کلیه صفات اندازه گیری شده بجز وزن تر بوته و سطح برگ در تیمار 30 درصد بیشترین مقدار را نشان داد و بالاترین مقدار برای دو صفت اخیر در تیمار 40 درصد مشاهده شد. می توان نتیجه گرفت که گیاه ریحان برای رشد و عملکرد بهینه به مواد غذایی بیشتری نسبت به گیاه مرزه نیاز دارد و از لحاظ اقتصادی بهترین تیمار جایگزینی ورمی کمپوست در بستر کاشت، برای ریحان و مرزه به ترتیب 40 و 30 درصد میباشد.

نعناع

نتایج نشان داد که بیشترین میزان جذب در ریشه و برگ نعناع مربوط به تیمار 40 تن ورمی کمپوست در هکتار بوده است و حداکثر جذب سرب و کروم در اندام های مختلف نعناع در سه سال نامتوالی با کاربرد 40 تن ورمی کمپوست در هکتار مشاهده شده است.

فلفل شیرین

در صفت های  ارتفاع، بیشترین میزان جذب فسفر ، سطح برگ  ورمی کمپوست در سطح 50 درصد بهترین نتیجه را نشان داد،میزان جذب عناصر معدنی نیتروژن و پتاسیم با افزایش میزان ورمی کمپوست افزایش یافت.

فلفل دلمه ای

در صفت، قطر، میزان سطح برگ ، درصد ماده خشک ریشه 50 درصد ورمی کمپوست بهترین اثر را داشت ومیزان جذب عناصر معدنی نیتروژن، پتاسیم و فسفر با افزایش ورمی کمپوست افزایش می یابد .

همچنین در دیگر سبزیجات کود ورمی کمپوست موجب افزایش عملکرد آنها شد،مانند:

آویشن

گشنیز

غیره،


:: موضوعات مرتبط: کتابها و مطالب آموزشی ورمی کمپوست , ,
:: برچسب‌ها: شرح آنالیز کود ورمی کمپوست , آنالیز کود , ورمی کمپوست , تاثیر کود ورمی کمپوست برسبزیجات ,
:: بازدید از این مطلب : 526
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا زنگی آبادی
جمعه 14 تير 1392

1.نسبت کربن به ازت در خاک :

نسبت کربن به ازت (C/N) ورمی کمپوست برابر ۲۰ و پائین تر از آن می باشد. طول دانه های خشک ورمی کمپوست بین ۱تا۵ میلیمتر و وزن مخصوص آن نیز کمتر از خاک گلدان است. هوموس آن حدود %۲۰ وزن خشک آن می باشد.

هر چه قدر نسبت ازت به کربن در خاک بیشتربا شد محصول بهتری می توان تولید کرد .وقتی که کاه وکلش را به خاک اضافه می کنیم ، مقداری ازت نیز به خاک اضافه می گردد زیرا نسبت  بیشتر c/n میباشد .محدوده c/n در محصولات کمتر از 30 و بین 10-20 می باشد و اگر بیشتر از 30 باشد معدنی شدن منفی صورت می پزیرد.

معدنی شدن ویژه خاک : وقتی که ازت معدنی قابل جذب توسط گیاهان به ازت  آلی غیر قابل جذب در می آید.

معدنی شدن منفی : زمانی است که ازت معدنی قابل استفاده به ازت معدنی غیر قابل استفاده در آید.

فاکتور ازت : مقدار ازتی که بهمراه بقایای گیاهی به خاک بدهیم تا باکتری از ازت معدنی خاک استفاده نکند.

2.غلظت نمک:

 غلظت نمک در محلول خاک بر اساس اصل توانائی نمک در هدایت الکتریکی عصاره اشباع خاک با هدایت سنج تعیین می گردد. هدایت الکتریکی (ECe یا گاهی اوقات EC) بر حسب دسی زیمنس بر متر dsm به توان 1- اندازه گیری می شود واحد قدیمی تر اندازه گیری، میلی موس برسانتی متر بود.

حساسیت گیاهان به شوری خاک

گیاهان نسبت به شوری خاک حساسیت متفاوتی دارند و بعضی میتوانند شوری را تحمل کنند که به آن‌ها اصطلاحاً گیاهان متحمل به شوری گفته می‌شود. بعضی دیگر نسبت به شوری خاک حساس هستند که جزء گیاهان حساس محسوب می‌شوند. گل‌ها و گیاهان زینتی جزء گیاهان حساس به شوری قلمداد می‌شوند.

اثرات شوری روی رشد گیاه

شوری خاک از چند طریق رشد گیاه را دچار محدودیت میکند:

1- آب قابل استفاده گیاه را کاهش میدهد؛ به عبارت دیگر در خاکهای شور، گیاهان زودتر دچار پژمردگی می‌شوند که این پدیده را اصطلاحاً خشکی فیزیولوژیکی میگویند. زیرا بدلیل شور بودن خاک، گیاهان نمیتوانند آب درون خاک را جذب کنند.

2-  مسمومیت؛ بعضی از یونها به مقدار زیاد در خاکهای شور وجود دارند و بر اثر جذب زیادشان توسط گیاه، برای آن ایجاد مسمومیت میکنند که از مهمترین آن‌ها می توان کلر،سدیم و بر را نام برد.

3- عدم تعادل تغذیهای؛ در خاکهای شور بدلیل وجود زیاد بعضی از یونها تغذیه گیاه، دچار مشکل می‌شود. بعنوان مثال در یک خاک شور، بدلیل غلظت زیاد کلر در محلول خاک و جذبآن بوسیله‌ی گیاه، جذب نیترات و سولفات توسط گیاه کم می‌شود. در صورتیکه نیترات و سولفات از یون‌های بسیار ضروری در تغذیه گیاه هستند. یا بعنوان مثال، جذب زیاد سدیم توسط گیاه، باعث کاهش جذب پتاسیم می‌شود.نوع دیگری از خاکهای دارای املاح زیاد اصطلاحاً خاکهای سدیمی گفته می‌شوند یعنی خاکهایی که درصد سدیم تبادلی آن‌ها زیاد است.

با استفاده از دستگاه conductometer مقدار EC مربوط به هر خاک در عصاره اشباع خاک را اندازه می گیریم.

اگر EC ، 2-4 ds/m باشد گیاهان حساس نباید کشت شود.

اگر EC کمتر از 2 بود شور نیست وهر گیاهی را می توان کشت کرد.

اگر EC بیشتر از 4 بود ،خاک شور است وهر گیاهی را نمی توان کاشت وفقط گیاهان مقاوم به شوری را می توان کاشت.

3. Ph :

وقتی به یک خاک، خاک قلیا یا سدیمی گفته می شود که pH عصاره اشباع بیش از 8.5 باشد. برای تعیین عصاره اشباع، خاک را در یک ظرف استوانه ای می ریزیم و بتدریج آب مقطر به آن اضافه می کنیم در همین حال محتویات ظرف را به هم زده تا خمیر گل اشباع درست شود. سپس از طریق مکش مقدار کافی از عصاره به دست می آید (همین عصاره برای تعیین SAR استفاده می شود).

مقدار آب خاک در مزرعه به طور معمول بین درصد پژمردگی دائم (حد پائینی) و ظرفیت مزرعه (حد بالائی) نوسان دارد رطوبت خاک در حد بالائی تقریباً دو برابر حد پایینی است.

اندازه گیری ها در خاک نشان می دهد که در محدوده وسیعی از بافت ها، مقدار آب خاک در درصد اشباع (SP) تقریباً 4 برابر مقدار آب خاک در فشار 1.5مگاپاسکال (درصد پژمردگی دائم) است. بنابراین غلظت املاح محلول اندازه گیری شده در عصاره اشباع تقریباً نصف غلظت محلول خاک در ظرفیت مزرعه و در حدود یک چهارم غلظت در درصد پژمردگی دائم است. اثر رقت املاح که رخ می دهد، علت آن را ظرفیت نگهداری بالای آب در خاکهای ریز بافت، ذکر می کنند. به این منظور ECe با یک تقریب منطقی غلظت نمکی را که گیاهان در حال رشد در خاک با آن مواجهند برآورد می کند.

 

اندازه گیری کربن آلی خاک O.C

مواد آلی خاک عبارت است از حضور بقایای گیاهان، جانوران و ریزاندامکان (میکروارگانیسم ها) در مراحل مختلف تجزیه محتویات آن در خاک میزان مرغوبیت آن را نشان می دهد. مواد آلی خاک و ظایف زیادی بر عهده دارد و به عنوان شاخص نیتروژن محسوب می گردد.

میزان مرغوبیت خاک                                 درصد کربن آلی

          پایین                                              کم تراز 0.5

         متوسط                                            0.75 – 0.5

          بالا                                               بیش تر از 0.75

 

درصد ماده آلی  = درصد کربن آلی   × 1.724

نیتروژن کل = در صد ماده آلی × 0.05


:: موضوعات مرتبط: کتابها و مطالب آموزشی ورمی کمپوست , ,
:: برچسب‌ها: شرح آنالیز کود ورمی کمپوست , آنالیز کود , ورمی کمپوست ,
:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا زنگی آبادی
جمعه 14 تير 1392

 

لینک دانلود خلاصه ای از کتاب ورمی کمپوست  تالیف: دکتر محمد علی عبدلی – محمد رضا روشنی

 

دانلود کتاب تولید ورمی کمپوست


:: موضوعات مرتبط: کتابها و مطالب آموزشی ورمی کمپوست , ,
:: برچسب‌ها: دانلود طرح توجیهی تولید ورمی کمپوست , ورمی کمپوست , دانلود طرح توجیهی , طرح توجیهی , دانلود کتاب تولید ورمی کمپوست , لینک دانلود رایگان ,
:: بازدید از این مطلب : 694
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا زنگی آبادی
جمعه 14 تير 1392

 

لینک دانلود رایگان فایل کامل کتاب تولید ورمی کمپوست به صورت کاربردی تالیف مهندس علی عسگری

 

 

دانلود کتاب تولید ورمی کمپوست


:: موضوعات مرتبط: کتابها و مطالب آموزشی ورمی کمپوست , ,
:: برچسب‌ها: دانلود طرح توجیهی تولید ورمی کمپوست , ورمی کمپوست , دانلود طرح توجیهی , طرح توجیهی , دانلود کتاب تولید ورمی کمپوست , لینک دانلود رایگان ,
:: بازدید از این مطلب : 948
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا زنگی آبادی
دو شنبه 3 تير 1392

 

 

 

تهیه شده در سال 91

 

دانلود طرح تولید ورمی کمپوست

 


:: موضوعات مرتبط: طرح توجیحی ورمی کمپوست , ,
:: برچسب‌ها: دانلود طرح توجیهی تولید ورمی کمپوست , ورمی کمپوست , دانلود طرح توجیهی , طرح توجیهی , ,
:: بازدید از این مطلب : 477
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا زنگی آبادی
دو شنبه 3 تير 1392

 

طرح توجیه فنی و مالی و اقتصادی پرورش کرم خاکی و تولید کود ورمی کمپوست 1000 تن در دوره و دو دوره در سال

شناسنامه طرح

 

 

 

تولیدات طرح ورمی کمپوست
مساحت زمین مورد نیاز 8,000 متر مربع
مساحت زیر بنا 7,090 متر مربع
هزینه ثابت طرح مورد نیاز 5,820,675 هزار ریال
هزینه جاری طرح 4,563,939 هزار ریال
سرمایه در گردش مورد نیاز 57,049 هزار ریال
کل سرمایه گذاری طرح 8,277,724 هزار ریال
   
نحوه تامین سرمایه طرح  
   
سرمایه گذاری متقاضی قبلی و جدید 3,575,545 هزار ریال
سرمایه گذاری بانک 4,702,179 هزار ریال
تسهیلات بلند مدت 4,656,540 هزار ریال
تسهیلات کوتاه مدت 45,639 هزار ریال
شاغلین طرح 15 نفر
درآمد سالانه طرح به طور متوسط 9,040,000 هزار ریال
تولید در نقطه سر به سر 24.20 درصد
نرخ بازده طرح 44.21 درصد
بازگشت سرمایه به سال 2.08 سال
هدف از اجرای طرح کمک به صنعت در تولید کود

 

 دی ماه سال 91

 

دانلود کامل طرح توجیهی به صورت فایل پی دی اف pdf


:: موضوعات مرتبط: طرح توجیحی ورمی کمپوست , ,
:: برچسب‌ها: دانلود طرح توجیهی تولید ورمی کمپوست , ورمی کمپوست , دانلود طرح توجیهی , طرح توجیهی ,
:: بازدید از این مطلب : 1442
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا زنگی آبادی
دو شنبه 3 تير 1392

 

 

اگر برای شروع تولید ورمی کمپوست به صورت صنعتی برنامه دارید و یا می خواهید با کلیات طرح توجیهی تولید ورمی کمپوست آشنا شوید مسلما دانلود طرح تجاری زیر به شما کمک خواهد کرد.

 

 

دانلود طرح توجیهی تولید ورمی کمپوست



:: موضوعات مرتبط: طرح توجیحی ورمی کمپوست , ,
:: برچسب‌ها: دانلود طرح توجیهی تولید ورمی کمپوست , ورمی کمپوست , دانلود طرح توجیهی , طرح توجیهی ,
:: بازدید از این مطلب : 2100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
مـــــادران شــــهیدان گــمنــام قـــــهرمـــــــانـــــــانـی هستند که هرگز مـــدالشــان را ندیدند "قـــهرمــــانـــان بـــی مــــدال"
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اخبار جدید و مطالب اقتصادی و مالی و آدرس profit.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.